Pages - Menu

Jumaat, 5 Februari 2016

Bangkok hari kedua - Kanchanaburi bandar sejarah

Waktu di Bangkok sejam awal daripada Kuala Lumpur. Hari kedua kami ke Kanchanaburi, lebih 200km dari Bangkok.

Kami bertujuh menyewa teksi. 3500baht (RM430) untuk sehari. Pemandu teksi Mr Jantee boleh berbahasa Inggeris.

Matahari mula meninggi. Kami berhenti sebentar di tepi jalan. Saya tak ingat nama tempat itu. Di bahagian kiri terbentang 'sawah' garam atau ladang. Serupa macam petak sawah. Air laut disalirkan ke dalam petak sawah mengikut jadual. Kemudian, garam akan dituai. Sempat juga kami bergambar di tepi jalan. Garam ini akan dibekalkan untuk pasaran tempatan dan luar negara.

Damnoensaduak Floating Market

Jantee membawa kami ke salah satu Floating Market yang terbesar iaitu Damnoensaduak Floating Market. Pasar terapung menjadi tarikan pelancong yang datang ke Bangkok.

Setiap orang dikenakan caj 400baht (RM50). Mahal. Nice (hostel assistant) beritahu kami mereka tak patut caj lebih daripada 200baht.

Rumah dibina atas air. Kedai menjual pelbagai barangan kraf di kiri kanan laluan. Banyak juga penjual yang membawa barang di dalam sampan. Inilah keunikan Floating Market. Pemandu bot hanya memberhentikan kami di sebelah sampan penjual. Urusan jual beli selesai. Kebanyakan penjual yang menyusuri laluan di sini menjual hasil tani seperti buah-buahan, sayur-sayuran. Ada juga yang menjual sarapan pagi!

Barang seperti Tshirt, kain dan cenderamata agak mahal di sini. Jika ingin membeli, bersedia untuk bayar dua atau tiga kali ganda lebih daripada harga biasa.

Erawan National Park

Selepas floating market, Jantee terus memandu ke Kachanaburi. Kami berhenti makan tengahari di sebuah restoran Muslim. Saya makan Pad Thai, hidangan popular di Thailand. Restoran ini terletak di jalan utama. Mudah sahaja mencarinya.

Kanchanaburi terkenal sebagai bandar sejarah. Ada war cemetary dan Death Railway di Sungai Kwai. Selepas makan tengahari dan solat, kami terus ke Erawan National Park, lebih kurang sejam perjalanan dari Kanchanaburi. Tarikan di sini ialah tujuh tingkat air terjun.

Ada bayaran masuk 300baht untuk pelancong asing. Boleh mandi dan piknik di Erawan. Siapa yang berstamina tinggi boleh mendaki kesemua tingkat air terjun. Lebih 1000m atas paras laut.

River Kwai Bridge - Death Railway

Dari atas jambatan sungat Kwai.
Lewat petang kami singgah ke River Kwai Bridge. Laluan keretapi ini dikenali sebagai Death Railway kerana ramai banduan yang terlibat dalam pembinaan mati akibat sakit dan kerahan tenaga.
Ada penjaja yang menjual pelbagai barang kerana kawasan ini tumpuan pelancong. Tiada bayaran masuk dikenakan.

Dua orang wanita yang berdiri di tepi jalan keretapi menarik perhatian. Mereka mengedarkan risalah percuma tentang Bible dan Kristianiti. Risalah diterbitkan dalam pelbagai bahasa.

Kami bergerak pulang ke Bangkok dan Jantee menghantar kami ke Usman Thai di Jalan Sukhumvit 22 untuk makan malam.