Pages - Menu

Sabtu, 6 Februari 2016

Bangkok hari ketiga - Musim bunga matahari sudah berakhir di Lopburi

Musim bunga matahari sudah berakhir di Lopburi.

Pagi Ahad, kami keluar lewat sedikit. Singgah di Stesen Keretapi Huo Lamphong. Lima orang rakan merancang untuk keluar dari Bangkok menuju Surathani. Stesen ini tidak jauh dari hostel tempat kami menginap.

Keretapi dijadualkan bergerak jam 1 tgh. Tak sempat. Mereka beli tiket bas untuk perjalanan malam.
Saya dan seorang lagi rakan keluar dari Bangkok pada hari Selasa.

Selepas selesai urusan tiket, kami bergerak ke Lopburi. Sebuah lagi bandar di luar Bangkok. Lopburi terkenal dengan ladang bunga matahari. Kami mencuba nasib kalau-kalau bunga matahari masih mekar di Lopburi. Sayangnya, musim sudah berakhir. Masa terbaik untuk ke Lopburi ialah pada bulan November dan Disember.

Mr. Jantee berhenti di salah satu ladang bunga matahari paling besar. Hanya tinggal pokok layu menunggu masa untuk dibersihkan. Sekejap sahaja kami selfie dengan bunga. Bunga kembang tak dapat melawan terik matahari.

Tapi kami dapat lihat biji kuaci yang matang. Kata Lia, kita datang bukan nak lihat yang bunga yang kembang cantik sahaja.

Jantee tak putus asa. Orang kampung menunjukkan kawasan ladang yang masih berbunga.
Alhamdulilah. Kami dapat lihat juga bunga matahari yang menguning di ladang.

Antara ladang bunga matahari terbesar. Bunga sudah layu.
Chatuchak Weekend Market

Jantee menghantar kami ke Chatuchak Market selepas melihat bunga matahari Lopburi. Perjalanan pergi balik Lopburi memakan masa hampir 5 jam. Kami tiba di Chatuchak jam 3 petang.

Chatuchak Market adalah pasar besar yang dibuka pada hujung minggu. Pelbagai barang dijual. Daripada street food, makan tengahari, baju, beg, kasut, rempah, buah, cenderamata dan macam-macam lagi.

Pasar ini berhampiran stesen MRT Chatuchak Park dan BTS Mochit. Tuktuk berderet di tepi jalan menunggu penumpang. Warga tempatan dan pelancong sibuk membeli belah.

Kami makan di salah satu kedai Muslim Food di Section 12. Lia makan nasi ulam. Kecil sahaja kedainya. Hanya memuatkan 8 hingga 10 orang. Kebersihan dijaga dengan baik. Tiada bau yang kurang menyenangkan semasa kami lalu di bahagian street food.

Banyak jenis street food yang dijual seperti pisang goreng, sotong bakar, thai crepe, jus oren dan delima segar dan buah-buahan potong. Kami beli ondeh-ondeh Thai. Tak pasti nama kuih ni apa. Serupa ondeh-ondeh. Kagum dengan skil menggoreng lelaki yang menjual kuih ini.

Barang di sini dijual dengan harga berpatutan. Kita boleh tawar menawar harga. Tidak dapat berlama-lama di Chatuchak Market kerana lima orang daripadaa kami perlu menaiki bas ke Surathani.

Selesai di Chatuchak, kami terus ke Hua Lamphong dengan MRT. Saya berpisah dengan rakan dan pulang ke hostel.

Malam berehat sahaja di bilik.