Pages - Menu

Ahad, 6 Mac 2016

Novel Bumi, Tere Liye


Seringkali rakan berkongsi petikan daripada novel Tere Liye. Seorang penulis prolifik Indonesia yang sudah menghasilkan lebih 20 karya sejak bertahun-tahun lalu. Salah satu karyanya ialah Hafalan Shalat Delisa yang difilemkan. Novel dengan latar kejadian tsunami di Acheh mendapat respon yang sangat baik daripada penonton.

Saya tak pernah menonton filem ini atau membaca novelnya. Saya tertanya-tanya keistimewaan dan kelebihan karya Tere Liye.

Saya membeli novel Bumi di Kedai Projek Buku, Johor Bahru. Hanya tinggal satu naskhah. Jadi saya tak dapat memilih. Lagipun niat saya ingin cuba membaca karya Tere Liye.

Bumi adalah kisah tiga orang remaja bernama Raib, Seli dan Ali. Raib ada satu kelebihan iaitu dia boleh menghilang. 

Novel ini membawa saya mengikuti pengembaraan penuh debaran oleh tiga sahabat ini. Dalam dunia mereka wujud dunia paralel. Bumi menceritakan perjalanan mereka di dunia Bulan. 

Bahasa yang mudah difahami. Walaupun ada beberapa perkataan Indonesia yang saya tidak faham, tapi tidak mengganggu pembacaan saya. 

Bulan ini (Mac) saya dapat membeli tujuh lagi novel Tere Liye dengan judul:
  1. Bulan (sequel Bumi)
  2. Hujan (novel paling baru)
  3. Rembulan Tenggelam di Wajahmy
  4. Negeri Para Bedebah
  5. Negeri di Hujung Tanduk
  6. Pulang
  7. Rindu
Sebagai penulis, saya kagum dengan energi Tere Liye menulis begitu banyak novel sehingga kini dengan tema yang pelbagai. 

Adakah saya juga akan berhasil menulis sebuah novel pada masa hadapan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan